
Este din ce în ce mai evident că on line-ul a intrat cu bocancii, vrând-nevrând, în viața noastră de zi cu zi. E drept că, uneori, bocancii sunt curați și nu fac decât să ne apropie unii de alții, chiar și în păreri divergente. Comunicăm și asta este important. Era telefonului cu disc sau cu manivelă este de mult timp istorie. Comunicarea e rapidă, eficientă, și de cele mai multe ori de bun augur.
Doar că, în iureșul acesta de informație, în ploaia de noutăți care ne inundă zilnic, au apărut, cum e de altfel firesc, șarlatanismul, fariseismul, minciuna și dezinformarea. E greu să unești niște tabere care s-au format doar înghițind informația, dintr-o sursă sau alta, fără o minimă documentare. Dacă „Ăla” a zis ceva, păi așa este! Ăla este Mafalda care le știe pe toate și vorbește din surse sigure. El are dreptate. Și nici ăsta nu este cel mai rău lucru, în comunicarea între oameni. Din păcate, sutele de milioane de utilizatori de informație din „sursă sigură” au devenit vulnerabili și aici, șarlatanii au găsit ogor propice pentru a însămânța și ulterior a culege.
Pe lângă acea comunicare, uneori îndoielnică, ei au început negoțul la vedere. De la mașini ruginite vopsite ca cioara, la haine „de firmă” care se rup la prima purtare; de la proteze dentare „perfecte”, din silicon, la „adidași originali”; de la ustensile de grădină care se defectează la prima folosire, la creme care îți aduc tinerețea veșnică; de la ceasuri goale pe dinăuntru, la săndăluțe de plastic vopsite auriu; de la bijuterii false la parfumuri și mai false și mii de astfel de lucruri formează un veritabil talcioc, unde șarlatanul vinde și fraierul cumpără. De fapt ideea cu ”nu e prost ăla care cere, ci ăla care cumpără”, nu e veche, este de când lumea…
Cel mai periculos lucru care se întâmplă în acest bazar al naivității este oferirea spre vânzare a leacurilor și metodelor de vindecare miraculoasă, panacee universale, perfecte pentru cei aflați în suferință. Apar doctori falși care recomandă un produs sau altul, sub morga unui „guru” atotștiutor, cu „un papagal” care zăpăcește cu ușurință pe cei care așteaptă temători vindecarea. Vitamine din apă de ploaie, cu prospecte mincinoase, creme pentru varice, total nefolositoare dar scumpe, produse periculoase care îți fac partenerul fericit în pat, plasturi de adormit care în afară de eczeme nu produc nimic, pastile de slăbit cu riscuri mortale, aparate de glicemie neinvazive care, de fapt, nu există, rețete de poțiuni, de pe vremea vrăjitorului Merlin, programe de exerciții, care făcute fără supraveghere medicală pot produce rău, îndemnuri de a se renunța la medicamente esențiale în favoarea unui extract inventat și nebrevetat, toate astea și alte câteva sute de produse nu fac decât să agraveze și mai mult suferința.
Da, este adevărat, suferindul se agață și de firul de pai, pentru a supraviețui și pentru a se vindeca. Mai mult, ipohondria, tot mai răspândită în rândurile populației, devine un soi de burete care absoarbe speranțe. Tik Tok, cel mai nociv și mai manipulator instrument de socializare al secolului XXI este la putere și nu are discernământ. Pe bani buni, el vinde iluzii, vinde speranțe. Doar că, aceste speranțe sunt deșarte. Nimeni nu neagă puterea vindecătoare a unei vitamine sau a unui medicament dar una este ca acest produs să fie prescris de un medic și alta ca el să fie promovat de un păcălici cu ecuson de doctor la gât. Automedicația și naivitatea agravează suferința. Știți câți oameni mor luându-se după imbecilitățile de pe Tik Tok? Mulți ! Nu există o statistică dar se cunosc cazuri cu duiumul.
Nu există un medicament universal valabil. Patologiile diferă de la o persoană la alta și nu există doi pacienți la care maladiile să se manifeste la fel. Aici intervine doctorul adevărat, cel care gândește fiecare caz în parte și nu pune pacienții pe o bandă rulantă, așa cum o fac cei plătiți de fabricanții de iluzii.
Internetul este invadat de pseudo-vindecători și de sfătuitori, cu adevărul absolut în buzunar, care prin prostiile debitate amplifică, de cele mai multe ori, suferința celor care speră. Nimeni nu face nimic. Nici autoritățile și nici medicii care nu vor să se coboare la un nivel al promiscuității, nu iau atitudine categorică. CNA-ul interzice clipuri electorale defăimătoare dar nu se uită către flagelul care devine tot mai răspândit și mai periculos. Protecția consumatorului, cu un măscărici în frunte, face show prin măcelării și sex-shop-uri dar stă cu mâinile încrucișate la mișto când în jur negustori de iluzii otrăvesc oameni.
Pe nimeni nu interesează că aici, la intersecția dintre știința medicală și șarlatania ipohondrică, dintre iluzie și profesionalism se face, de fapt, diferența dintre sănătate și boală, dintre viață și moarte.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.