
Câteva precizări și un album fotografi inedit pentru a serba cea de a 79 –a zi de hram la parohia ortodoxă „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril” din Orăștie.
Primeam în urma articolului de anul trecut, (https://hd.cotidianul.ro/zi-de-hram-la-catedrala-ortodoxa-sfintii-arhangheli-mihail-si-gavriil-din-orastie/ ) de la pr. Alexandru Oltean o misivă cu „Câteva precizări se cuvin”. Timpul și locul nu au fost ofertante pentru a publica scrisoarea de răspuns a domniei sale. Astăzi, zi de sărbătoare și hramul bisericii întemeiate de părintele Ioan Moța spre lauda lui Dumnezeu, este „vremea numai bună” pentru a întreprinde acest demers, fără alte vorbe cele „Câteva precizări se cuvin” ale pr. Alexandru Oltean:
«UNU. Biserica a primit din partea Primăriei terenul în 1925, cu un an înainte de începerea șantierului pentru statuia regelui. Pentru biserică abia se începuse un fond bănesc.
DOI. Pr. Ioan Moța declară într-un Proces Verbal din 21.07.1936 cum că s-a hotărât de către Consiliul Parohial în primăvara anului 1936 zidirea Catedralei pe locul muzeului de azi, dar pentru că era in spatele hotelului Coroana s-au folosit de dreptul de a zidi în piață. Astfel a trebuit mutată statuia cu gândul că la momentul potrivit va fi așezată ÎN FAȚA Catedralei, ceea ce nu s-a mai întâmplat. Au pus monumentul Palia, în amintirea unei traduceri pentru primele două cărți din Biblie, rod al propagandei calvine între românii ortodocși.
TREI. Când s-a cerut binecuvântarea (avizul) mitropolitului Nicolae Bălan pentru proiectul ales de Adunarea parohială de la Orăștie, ierarhul a aprobat „condiționat ca să se mai studieze chestiunea așezării turnului spre a se găsi o soluție mai potrivită, căci felul în care este proiectul a se așeza turnul conform planului la colțul fațadei conturbă mult simetria ansamblului construcției bisericii, ceea ce ar putea provoca nemulțumiri printre credincioși, când vor vedea acest fel de construcție neobișnuită la noi”.
Prin urmare, planul schițat de arhitecții Dușoiu și Leucă, datat în 1912, posibil să fi concurat cu proiectul arh. George Cristinel, dar nu e cel câștigător.
Circulă prin viu grai într-adevăr informația că au fost două turnuri la început și din lipsă de fonduri s-a renunțat la unul. Așa am preluat-o și eu. Însă, recent, descoperind răspunsul Protopopului Moța cu argumente solide în favoarea păstrării proiectului cu un singur turn…, mi-am dat seama că trebuie săpat adânc la sursă pentru a verifica informațiile care circulă.
Moța a fost un visător și un luptător, aceasta a dovedit prin susținerea acestui proiect la Orăștie… convingând pe mitropolitul că deși e un proiect îndrăzneț, merită încercat.
Iată cum își susține punctul de vedere:
„Bisericile vechi, în formă lungăreață, cu acoperișul simplu, puneau turnul lor în față, fiindcă el, turnul, era podoaba lor, și era partea care se ridica peste alte edificii. Și azi, la astfel de biserici, turnul e bine pus tot așa, în față.
Pe când însă, corpul Bisericii se împodobește printr-o cupolă, acolo unde ea e bine așezată și fericit combinată, ea, cupola, e podoaba bisericii – și turnul pus în față, ca la bisericile vechi, stânjenește chiar vederea părții cele mai frumoase a bisericii. De aici ideea de a pune turnul pe o parte, iar pentru a nu părea că lipsește „simetria”, urmă punerea a două turnulețe mai mici, printre care, chiar peste care, să se vadă și să domine cupola, podoaba principală.
Noi aici, având experiența de la Simeria, Pricaz, Sereca, cu 2 turle în față, și care când se trag clopotele, în biserică e un zgomot foarte supărător, care tulbură și împiedică chiar serviciul divin, – nu suntem deloc pentru 2 turle scurte, simetrice. De aceea, am dorit, cu temei, un turn înalt în care sunetul clopotelor să se reverse bogat în jur, dar nu în biserică.”
Aceasta se poate observa la Liturghia de Duminica în prezent că atunci când se cântă Axionul „Cuvine-se cu adevărat” sunetul clopotelor abia se distinge din interior.
Ca să rezum cele scrise de protopop:
– Nu s-a așezat turnul deasupra celor trei uși că strică vederea intrării cât și vederea cupolei.
– Dacă vrei să îți cumperi un obiect de amintire când vizitezi Viena ți se oferă miniatura bisericii Sf. Ștefan, cu un turn pe o parte, ca proiectul nostru. Acolo planul era cu 2 turnuri, dar din lipsă de bani, au zidit un turn, rămânând celălalt pe mai târziu. Azi nimenea nu se mai gândește să pună al doilea turn. Chiar așa biserica este interesanta… (și iată cum s-a născut legenda la Orăștie confundându-se povestea cu Viena).
Și ca să arătăm că a fost un luptător iată cum merge la țintă în inima Mitropoliei argumentând cu o corecție cuvenită Catedralei din Sibiu:
„M-am oprit, de curând, în fața Catedralei din Sibiu și mi-am închipuit turnul din dreapta înlăturat, și am aflat și atunci foarte frumoasă prin măreția intrării și a cupolei, -având și acest caz tocmai înfățișarea bisericii noastre.
Dacă mitropolia nu e de acord atunci să se aprobe ridicarea pe viitor a turnului al doilea când se va putea căci acum nu se poate. Și atunci ar avea înfățișarea Catedralei din Sibiu.
Văzând că nu se poate pune cu Moța, chiar dacă era în etate de 68 ani, mitropolitul Nicolae răspunde după o zi cu acest mesaj către Consiliul Arhieresc: „Să ne dăm aprobarea, fiindcă celor din Orăștie le place planul” +Nicolae.
Și așa a scris istorie la Orăștie bătrânul Moța.
Ca să concluzionez:
- Statuia nu a fost mutată de legionari pentru a-și ridica o biserică. Nu doar legionarii au donat pentru aceasta biserică.
- Terenul a fost acordat de primărie cu un an înainte să se înceapă lucrările pentru așezarea statuii.
- Locul propus pentru statuie era în fata Catedralei unde acum este Monumentul Palia.
- Nu a fost vorba de 2 turnuri în viziunea lui Moța. 2 turnuri nu se puteau decât mici, fiind mici, sunetul nu ar fi ajuns până departe și ar fi deranjat in timpul slujbelor.
- Catedrala nu s-a zidit ușor. Au fost multe piedici în calea realizării proiectului iar protopopul le-a depășit eroic.
Când timpul va îngădui, avem în vedere o lucrare despre istoria nefalsificată a Catedralei din Orăștie folosindu-ne de arhiva existentă.», încheia scrisoarea pr. Alexandru Oltean.
Albumul fotografic conține imagini ce redau cronologic amplasamentul, pregătirea și Sfințirea Bisericii, dar și câteva imagini citadine din decursul timpului. Fiind din colecțiile private, Rodica Amel, Luk de Deva, Dan Orghici, Cornel Rusan, Adrian Secui.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.