
Inedite repere de percepție ale universului interior, o încercare de cuprindere a realității de la devenire la atemporalitatea poetică ne propune Constantin Voinescu în volumul „Știam, Homer, că te prefaci”(Editura Alana, Slatina-2024).
Imaginate ca lumi posibile, având rădăcini existențiale și culturale adânci, ipostazele lirice se succed ca niște experiențe dirijate; prin fereastra întredeschisă refluxurile identității auctoriale capătă autoritatea unei memorii regizorale, coregrafia aparținând fără doar și poate unei anumite neliniști a trecerii și coborârii în sine. Convertirea în simbol, viziunea unei generări treptate a sensului nu pune opreliști cronologiei, timpul se sustrage mereu trimițînd mai departe. Aceasta, prin perspectiva ontologică – întâmpinările realității ficționale par înscrise în gramatica providenței, un act de explorare a conștiinței, se mlădiază odată cu ea… În acest sens, sursa de sânge proaspăt este atât de puternică încât reușește apartenența la un soi de cosmologie a ființialității, reflectând imaginea întregului:
„De pe marginea unui cuvânt/muntele/nu îmi mai pare/atât de înalt./Și nori par/scame de vânt/pe aripi de cocori./De pe marginea unui cuvânt/lumea/se vede/altfel.”(Perspectivă)
Nostalgiile calme intercalează stanțe culturale, ca niște elemente de echilibru:
„Orbecăiam prin Troia
cu Homer,
jucam pe aceeași scenă
cu Eschil
și-am luat cândva cu Don Quijote
morile-n asalt.
La masa am stat cu Baudelaire
sau am băut un vin
cu Mallarme.
Astăzi e frig și plouă,
terasele-s închise
și Troia a căzut.
Nici teatru nu se joacă,
nici zei nu mai coboară
în lume/ din Olimp.” (Zei).
În toate aceste descinderi livrești își fac loc arderi simbolice, rugul, într-un fel paradoxal este mistuit de vis… Presupunând, firește că originarul nu poate fi înțeles decât în discordanță cu regăsirea acestuia prin intermediul unui impuls supus intemperiilor trăirilor lacerate:
„Mă joc de-a v-ați ascunselea/cu mine/printre ruinele/străvechiului castel./Mă caut/și-mi este tot mai greu/să mă găsesc,/m-am rătăcit prin timp/ca într-un labirint/și-n mână nu mai țin/de capăt/niciun fir.”(Labirint)
Această nostalgie a unei poetici vii, intense apără totodată agitația instinctului; actul cunoașterii focalizat asupra dezintegrării limitelor; nu e ceea ce s-a întâmplat ci mai degrabă ceea ce este pe cale să se petreacă – limite care nu delimitează trăiri ci propun traiectorii, orice lest a fost aruncat:
„Îi ascultam pașii/strecurându-se în desert,/precum nisipul/cernut în clepsidră/prin sita timpului./Supusă, cămila/ a îngenuncheat,/ să coboare triumfal beduinul/în oaza lui de iluzii/în care îl aștepta/ fata cu trup/ de fum.”(Oaza).
O căutare a veșniciei (și denaturării sale) trebuie mereu reluată, spaima anti-timpului poate fi paradoxal una din condițiile supraviețuirii, ritualul de incantație prin cuvânt. Cetatea aceasta utopică a fost locuită rând pe rând, pentru cel mai neobosit călător a fost un minunat loc de popas unde adevărul și luciditatea, trezvia și credința s-au întâlnit dintotdeauna. Fără ea o lume ar înceta să mai existe și Constantin Voinescu are această bucurie de a o dori și a o avea prin poezie:
„Îți mulțumesc, Doamne,/ că mi-ai lăsat/ limpezi zăpezile,/ și privesc altfel/ lumea prin ele,/ ca printr-un vitraliu gotic,/ să le port, o vreme,/ pe umăr,/ ca pe o hlamidă regală/ să le aştern apoi/ în cale-mi/ ca pe un covor alb/ pe care voi păși/ spre Tine!” (Hlamidă).
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.