Placarea ceramică „Burebista și epoca sa” din Orăștie este vandalizată constant

Placarea ceramică „Burebista și epoca sa” din Orăștie este vandalizată constant

După începerea lucrărilor la reabilitarea centrului istoric al Orăștie placarea ceramică „Burebista și epoca sa” este vandalizată constant de către cei ce nu știu și nu înțeleg ce însemnă o lucrare de artă monumentală.

În peisajul arhitectonic din Centrul Orăștiei pe fațada laterală a singurului bloc din zona centrală, pe Strada Armatei numărul 2, cu alte cuvinte – întru-n loc cât se poate de vizibil, se află opera „Burebista și epoca sa” este cel mai impresionant mozaic din Orăștie ce a fost realizată în urmă cu aproape 40 de ani înfrumusețând centrul istoric.

Lucrarea artistului plastic Aurel Nedel „Burebista și epoca sa” este cea mai mare opera de «artă stradală» din centrul Orăştie. Inaugurat în anul 1988, are 130 de metri pătrați, fiind făcută la comanda conducerii Partidului Comunist Român, direct a soților Ceaușescu, a rămas o atracţie a municipiului. Opera de artă de mari dimensiuni îl înfăţişează pe regele get în mijlocul poporului său. Însă despre placarea ceramică menționată scriam articolul: https://hd.cotidianul.ro/din-cele-sapte-mozaicuri-monumentale-comandate-de-ceausescu-a-mai-ramas-doar-unul/

Trecând pe lângă placarea ceramică „Burebista și epoca sa” nu poți să nu observi „noile îmbunătățiri” aduse lucrări inițiale. Pe lângă menționarea inițială a autorului lucrării și a colaboratorilor săi au mai apărut „așa din neant”, la o vedere fugară, încă trei însemnări, cu marketul sau sprayul, ale unor neica-nimeni ce se doresc rămași în istorie ca vandalizatori, sunt sugestive fotografiile de mai jos.

 

Vrând să concureze la diploma de nesimțit constructorul ce a transformat centrul orașului lasă la rându-i câteva urme pe placare. Zgâriind plăcile de gresie distrugând partea lucioasă ce trebuia să protejeze lucrarea de infiltrarea apei și în mai multe rânduri „îmbogățind” coloritul inițial cu noi nuanțe de beton. E drept au mai șters betonul dar de ce ar fi făcut-o în totalitate, o fi greu să repari ce ai stricat?

Nu pot să nu mă întreb la ce or fi bune camerele de luat vederi instalate în centrul Orăștiei dacă nu sunt monitorizate? Dar până se trezesc cei diriguiți să ia măsuri oprind vandalizarea nu ar fi rău să se oprească vandalii. Deși rareori a existat un motiv logic în spatele vandalizării unora dintre cele mai faimoase opere de artă din lume, aceste piese emblematice au îndurat multe lucruri, inclusiv proteste simbolice și probleme de sănătate mintală. Există oameni precum Bohlmann care au vandalizat opere de artă din cauza stării lor mentale, dar unii pur și simplu au folosit popularitatea picturilor în avantajul lor. Alții au vrut să creeze senzație doar pentru a atrage atenția asupra unei preocupări politice sau socială importantă pentru ei.

Cei de la Orăștie nu cred să fi auzit de Bohlmann și de preocupări politice sau sociale. Îmi rămâne să cred în probleme de sănătate mintală și lipsa de popularitate a analfabetului funcțional ce a desenat cu markerul sau sprayul. Ăstora ce pot să le doresc de anul nou?

Cine știe poate sunt la „Răscruce de vânturi”, însă prea mă atrag titlurile: „Opriți planeta, vreau să cobor” şi „Speranța moare ultima” pentru că atunci când dau să mă obișnuiesc cu ceva, apare altceva, care de cele mai multe ori, e negativ, rămân cu întrebarea: ce titlu de film se potrivește „operei” acestor bipezi?

Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.