
Se crede că pe 30 ianuarie începe să încolțească grâul care nu a încolțit din toamna. În tradiția populară se spune că de astăzi se schimba vremea. De-acum, se zice că se „strâmbă pârtiile”, iar vremea dă spre primăvară. Dacă streșinile curg, primăvara vă fi friguroasă, daca e ger, vara va fi călduroasă.
Sfinții trei ierarhi, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Teologul și Sfântul Ioan Gură de Aur, sunt prăznuiți laolaltă, în ziua de 30 ianuarie, pentru contribuția lor esențială la teologia creștină.
Cei trei ierarhi, numiți și mari dascăli, au trăit la sfârșitul secolului al IV-lea și începutul celui de-al V-lea, apărând unitatea Bisericii și dreapta credință, în perioada de coexistență a creștinismului cu filosofia greacă.
Cei trei ierarhi sunt prăznuiți și separat: pe 1 ianuarie pe Sfântul Vasile cel Mare, pe 25 ianuarie pe Sfântul Grigorie Teologul și pe 13 noiembrie și 27 ianuarie pe Sfântul Ioan Gură de Aur.
Făcând parte din ciclul Filipilor, sărbători dedicate lupului, nerespectarea prescripțiilor de muncă specifice acestei zile, puteau aduce necazuri de la speriatul şi plânsul neîmpăcat al copiilor, până la sfâşierea călătorilor şi atacarea gospodăriilor.
Obiceiuri și tradiții
În calendarul popular, sărbătoarea poartă numele de Trisfetitele, preluând din slavonă numele sărbătorii celor trei ierarhi: „tri sviatiteli”=„cei trei sfinţi”, ierarhi ai Bisericii.
În povestirile populare Trisfetitele sunt trei sfinţi ierarhi, despre care se spune că ar fi dormit trei sute de ani, şi, deşteptându-se, au povestit cum sunt pedepsiți cei ce fac rău şi i-au învăţat pe oameni să facă bine.
Multe tradiții de spor și sănătate se leagă acest praznic. Se spune că trebuie să dăm o lumânare de pomană, pentru ca toată viața noastră să fie luminată.
În ziua celor Trei Sfinți Ierarhi se face pomenire pentru sporul casei și pentru sănătate trupească și sufletească și se dau de pomană cărți de rugăciuni și iconițe, care-i reprezintă pe cei trei ierarhi. Sărbătoarea este o zi dedicată reconcilierii; acum se împacă rudele după lungi dispute. Pentru spor și pentru sănătate, la masa sărbătorească este bine să se consume pește și fructe, simboluri ale unei vieți duhovnicești smerite.
Sărbătoarea trebuie respectată și nu este bine să se presteze munci gospodărești. Bolnavii trebuie să se roage pentru sănătate lor în ziua praznicului, deoarece cei Trei Ierarhi sunt doctori vindecători. În multe comune, numeroase familii îi serbează pe cei Trei Ierarhi ca ocrotitori ai casei. Gospodinele fac colivă, merg la biserică s-o sfințească și apoi împart ofrande cu colivă la trei bărbați. Pentru a avea spor și reușite în familie, se face pomenirea sufletelor celor care au murit neîmpărtășiți. De asemenea, femeile trebuie să respecte sărbătoarea și să meargă la biserică, pentru ca tot anul să aibă spor la treabă, iar la țară să toarcă lâna cu mult spor. Fetele nemăritate trebuie să se roage celor Trei Ierahi să le aducă bucurii și un soț bun; toată ziua trebuie să mănânce pâine cu sare.
La Trisfetitele se fac și previziuni meteo: când curg streșinile, primăvara va fi friguroasă; când este ger, vara va fi călduroasă. De altfel, începe să se schimbe vremea, să se strâmbe pârtiile şi să dea în primăvară, „că doar iarna mai are de stat doar o lună, în cea a Făurarului”, aşa cum i se mai spune lunii februarie, consemnează etnologii. În unele sate mai există credinţa că de Trisfetite încolţeşte grâul sub zăpadă, cel care a rămas neîncolţit în toamnă, şi începe logodna păsărilor.
Surse: Irina Nicolau, Ghidul sărbătorilor românești, Editura Humanitas, 1998; Narcisa Știucă, Spirala sărbătorilor. Rosturi, tâlcuri şi desluşiri, Editura ASTRA Museum, 2014.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.