Declinul turismului din municipiul Deva a continuat și în anul 2023

Declinul turismului din municipiul Deva a continuat și în anul 2023

Finalul de an 2023 a marcat o premieră în turismul din municipiul Deva: absolut toate hotelurile din Deva au fost închise de Crăciun și Revelion, la fel ca și o mare parte dintre pensiunile și vilele turistice din oraș.

Această nedorită performanță vine ca bomboana pe coliva turismului din Deva, care nu se regăsește deloc după trecerea pandemiei, reușind regrese repetate, anul 2023 confirmând prin vocea hotelierilor declinul susținut al turismului devean.

“Este firesc să închidem, dacă nu avem turiști” – hotelier devean

Cum spuneam, este pentru prima dată în istoria turismului din Deva (excluzând perioada pandemiei) când în perioada Sărbătorilor de iarnă hotelurile din oraș, fără exepție au fost închise prin decizia proprietarilor sau operatorilor! Nedorita performanță survine pe fondul deteriorării continuue a atractivității turistice a municipiului Deva, asta în pofida unei sume de cel puțin 100.000 de euro investită de primărie și Consiliul Local în promovarea municipiului Deva în anul 2023.

“Față de anul 2019, an de referință în analiza turismului post pandemiei, pot spune că am pierdut în principal grupurile de străini. Grupurile din Olanda, Germania, Austria, chiar și Coreea de Sud care erau oaspeți obișnuiți ai hotelului nostru au dispărut complet. La fel, numărul grupurilor din Ungaria, campioni la capitolul turiști străini s-au diminuat an de an! ”, spune Mariana Pop, administrator la Hotel Sarmis***.

„De la an la an, turiștii și așa puțini care vin la Deva își diminuează durata sejurului. Fac rezervare pentru 3-4-5 zile și după o noapte petrecută în Deva își scurtează șederea motivând că nu au ce face aici!”, afirmă Dan Tudoroiu, proprietar Vila Venus*****.

Căutând să aflăm care sunt motivele pentru acest trend descendent al turismului din municipiul Deva, am discutat telefonic cu mai mulți hotelieri încercând să acoperim plaja unităților de cazare de la câteva camere până la hotelurile mari.

Nefuncționarea telecabinei de la Cetate, lipsa de implicare a autorităților publice, aruncarea banilor publici pe geam sunt câteva dintre motivele invocate

Principalul motiv pentru regresul turismului local este în opinia hotelierilor prelungirea la mai mult de doi ani a nefuncționării telecabinei. Problema este că această îndelungată nefuncționalitate a telecabinei, fără a fi dublată de o variantă de acces facilă pe Cetate pentru autocare, microbuze sau autoturisme a dus la prierderea interesului turiștilor pentru destinația Deva. Și, conform legilor nescrise ale turismului, recuperarea turiștilor pierduti, a interesului acestora pentru o destinație este o misiune dificlă, care necesită multă pricepere, ceea ce pare să lipsească cu desăvârșire autorităților locale.

„Despre asta este vorba: neimplicarea autortăților locale! Au prelungit cu un an pandemia pentru turism prin reabilitarea cetrului vechi, care a ieșit cum a ieșit, dar este departe de a fi un punct de atracție turistică! În schimb, Cetatea și fântâna arteziană de la Cal sunt nefuncționale de doi ani! Ce să la spun turiștilor să facă în Deva?”, se întreabă Dan Tudoroiu.

Un alt motiv al regresului turismului din ultimii ani este cheltuirea aiurea a banilor publici pentru promovare. Faptul că Primăria și CL Deva au alocat un buget de promovare de aproape 100.000 de euro asociației ”de promovare a turismului în Deva și în zonă” este criticat de hotelierii deveni, care se întreabă unde s-au dus acești bani?

Percepția publică asupra activității din turism a autorităților publice din Deva este dezastruoasă!

În cadrul lucării științifice cu titlul “Implicarea autorităților publice din România în managementul destinațiilor turistice. Studiu de caz municipiul Deva”, a fost iniţiat un sondaj de opinie. Lucrarea va fi prezentată în cadrul celei de a 8-a ediții a “Conferinței internaționale pentru cercetări aplicative în management, economie și contabilitate”, programată a se desfăura în perioada 27-29 martie 2024 la Universitatea Oxford. Sondajul public (Google forms) este încă activ și poate fi accesat aici. Orice răspuns ajută lucrarea de cercetare și, cine știe, poate va ajuta cumva și Deva. Rezultatele sondajului înregistrate până acum sunt grăitoare.

Imaginile cu parcări goale și închise de parcă ar fi locul unei crime în preajma obiectivelor turistice din Deva spun, de asemenea,  destul despre lipsa vizitatorilor.

În loc de concluzii

Atât mediul de afaceri din turism, cât și publicul larg consideră drept cauză a încă unui an de declin a turismului din Deva incapacitatea autorităților publice de a se implica în turismul devean. Iar această incapacitate endemică se datorează în principal decidenților, care preferă cheltuilea banilor publici într-un mod cel puțin îndoielnic, dacă nu la limita legalității. Spre exemplu, dacă Primăria Deva și CL consideră că o cheltuială cu deplasările persoanelor din asociația aminită la Târgul de Turism de la Varsovia la finalul acestui an este justificată, în condițiile în care la tărgurile de la București, Viena, Budapesta, Cluj-Napoca sau Timișoara nu s-a participat denotă faptul că fie nu are nimeni habar de turism pe acolo, fie că se face efectiv turism de către unii pe banii autorităților locale. În perioada târgului de la Varșovia, la Cluj-Napoca a avut loc un alt târg de turism. Agenții de turism de renume din România, precum Paralela 45 au ales târgul de la Cluj. Ca să încheiem într-o notă veselă, Paralela 45 râvnește la turiști din România, Deva va fi salvată turistic anul acesta de către turiștii din Polonia!

Și acum, lăsând gluma la o parte, considerăm că atât domnii consilieri locali cât și domnul primar, ar trebui să ia în considerare nemulțumirile din mediul privat din turism, dar și percepția publică. Acest lucru se poate face într-un singur fel: făcând Deva turistică! Cum? Prin consultări cu mediul de afaceri, prin consultarea și angajarea unor specialiști în turism, prin adoptarea unei abordări a promovării turistice profesioniste, legale și conformă cu regulile managementului și marketingului și prin stoparea risipirii banului public pe așa-zise promovări făcute după ureche, fără o strategie și fără a putea cuantifica rezultatele!

Autor: Lucian Stanciu, președinte Organizația patronală din turism Deva – Hunedoara

…………….

Lucian Stanciu este profesor, economist, master în Administrarea  Afacerilor în Comerț, Turism și Servicii, doctorand în managementul ospitalității la ASE București, formator în turism, specialist extern în turism și servicii al AJPIS Hunedoara, vicepreședinte la Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.